dinsdag 15 november 2016

Adventskalender

Nog maar 2 weken, dan begint de Adventsperiode al... Ik dacht er de afgelopen dagen over na, en zei tegen mijn man: we moeten ook nog iets bedenken voor Advent. Als antwoord kreeg ik: we moeten niks, lieverd...

Dat is helemaal waar natuurlijk! Toch vind ik het mooi om met elkaar heel bewust naar het Kerstfeest toe te leven. Een zwakke vergelijking, maar de kinderen kijken ook altijd enorm uit naar hun verjaardag. Mogen we de geboortedag van onze Heiland dan niet verwachten? 

We hebben al eerder een Jesse Tree gedaan. Maar dit jaar wordt het net een beetje anders. Ik ben aan de slag gegaan met een bestaande Jesse Tree, en heb deze aangepast naar de verhalen in deze kinderbijbel:


De tekst op de achterzijde luidt:
De Bijbel - 'het boek van Jezus' vertelt het verhaal achter alle bijbelverhalen. Heel de Bijbel is nodig om dit verhaal te vertellen. En in het centrum van dit verhaal ligt een baby, het kind van Wie alles af zou hangen. Van de geschiedenis van Noach tot Mozes tot koning David en verder - alle verhalen fluisteren Zijn naam. Jezus is als het verloren stukje van een puzzel; het stukje dat alle andere stukjes met elkaar verbindt. 

Eigenlijk bestaat een Jesse Tree uit verschillende personen uit het voorgeslacht van de Heere Jezus. Dat is bij deze Jesse Tree niet zo, en sommige personen worden zelfs gemist, zoals Ruth. David daarentegen, komt een paar keer voor. Rachab komen we ook niet tegen, maar ik vind het wel mooi om haar naam te noemen. Daarom heb ik bij het verhaal over Jericho (Jozua) toch voor een plaatje van een touw gekozen. 

Bij elk hoofdstuk hoort dus een plaatje. Dat plaatje kun je bijvoorbeeld in huis verstoppen (ik doe het eerst in een organza zakje, en soms zit er nog iets lekkers bij :-) Reken maar dat de kids elke ochtend direct gaan zoeken! Of je doet ze in envelopjes en hangt ze aan een touwtje, of je stopt ze in dit houten huisje, of... 


Tijdens het kleuren van het plaatje, kun je het verhaal uit de kinderbijbel voorlezen. Daarna hang je het op aan een paar takken, of je plakt het op een groot papier, of...

Hier vind je de kalender, voel je vrij hem te gebruiken en te delen!
Veel zegen gewenst in je gezin!

Toen ik klaar was met digitaal knippen en plakken, kwam ik erachter dat Mirjam deze twee jaar geleden ook al zelf gemaakt heeft. We hebben wel vaker dezelfde ideeën ;-)

2 reacties:

  1. mooi! Ik heb ongeveer dezelfde plaatjes. Dit jaar wil ik voor het eerst een adventskalender gebruiken. ongeveer ook op de manier die jij beschrijft.
    veel zegen deze periode!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Carlien, bijna naamgenoot :)
      Bedankt voor je reactie! Hoe oud zijn je kinderen? Ik ben benieuwd hoe ze het vinden!
      Groetjes!

      Verwijderen