zondag 7 december 2014

Bijbelfeest - Advent (2) Simson

Misschien heb je de titel van deze blog enigszins verbaasd gelezen. Advent en dan Simson? Lees maar verder, dan snap je misschien waarom...

Toen we de Bijbelfeesten rondom advent voorbereidden, wilden we in eerste instantie rond het thema 'engelen' werken. Dit is uiteindelijk niet helemaal gelukt, maar we kwamen toen wel de geschiedenis van de aankondiging van de geboorte van Simson tegen. In Richteren 13:5 staat "en hij zal beginnen Israël te verlossen uit de hand van de Filistijnen". We zagen veel mooie lessen, ook met betrekking tot de duisternis en het licht.


 Om het woord 'verlossen' wat concreter te maken, begonnen we met een kleine sketch. Ik zat  vastgebonden met handen en voeten. Ik kon mezelf niet bevrijden, daar had ik iemand voor nodig. Gelukkig was Joas zo lief om me los te maken. We legden direct de link naar het feit dat je jezelf ook niet kan verlossen van de zonde: daar heb je Iemand anders voor nodig...


Hierna vertelde manlief de geschiedenis uit Richteren 13. Intussen liet ik platen zien van deze site. Het volk van Israel was nog niet zo lang in het beloofde land. Alles zag er prachtig en heerlijk uit: licht. Toch koos het volk voor de afgoden. De Heere God wilde hen graag weer terug en gebruikte daar de Filistijnen voor. Het werd donker in het land, 40 jaar lang. Toen ontstak de Heere als het ware een klein lichtje door de geboorte van Simson. Hij zou 'beginnen' het volk te verlossen van de vijand. Maar hij was geen volmaakte verlosser. Toch mocht het volk uitzien naar die volmaakte Verlosser! Zo worden er in het Oude Testament elke keer kleine lichtjes aangestoken...


Hierboven zie je Levi die voor het eerst knipt. Hij kreeg er geen genoeg van, heerlijk om te zien! Ze mochten stukjes van de wereldkaart uitknippen en aan de zijkanten van een schoenendoos plakken. In de doos zetten we lego- of duplopoppetjes: het volk in de wereld. (Wanneer je kids ouder zijn, is het leuk om zelf poppetjes van de wereldbevolking te kleuren, knippen en plakken.) Als je de deksel op de doos doet, en door het kijkgaatje kijkt, zie je niks: duisternis. Daarna zetten we er een nep-waxinelichtje in met een stukje vliegerpapier eromheen. Nu werd het al een klein beetje lichter: dat is elke keer als het over de Heere Jezus gaat in het OT. 




Toch blijft het nog wel een beetje donker. Het wordt pas écht licht als de Heere Jezus, het Licht van de wereld, geboren wordt.

Het was een fijn Bijbelfeest met elkaar. Vooral omdat we Joas mochten leren dat papa en mama ook weleens ongehoorzaam zijn aan de Heere. Dat kon hij eigenlijk niet geloven: 'vroeger?' Nee, nu nog steeds. We noemden wat voorbeelden. Daarna hebben we samen gebeden en gedankt dat de Heere het licht wil maken in ons leven en dat de Heere Jezus de Verlosser wil zijn van onze zonden!

3 reacties:

  1. Mooi vormgegeven! Ik geniet van je fotootjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, wat mooi zeg!
    'n Prachtig beeld ook van dat vastgebonden zijn, en bevrijd worden door een ander..

    (Haha).. en over die ongehoorzaamheid, daar kunnen je kleine kids echt enorm verbaasd bij kijken, hè..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi, ga ik op mijn lijstje schrijven, gaan we ook een keer doen.
    Liefs Elsbeth

    BeantwoordenVerwijderen