maandag 11 juni 2018

Pinksterfeest: de woestijn zal bloeien... (+ objectles)

Zoals jullie misschien weten, geven wij onze kinderen thuisonderwijs. De afgelopen tijd hebben we met elkaar geleerd over de woestijn. Toen het Pinksterfeest naderde, leek het ons mooi om dit onderwerp te combineren. 

De centrale Bijbeltekst hierbij was Jesaja 44:3 
Want Ik zal water gieten op het dorstige, en stromen op het droge. Ik zal mijn Geest op uw nageslacht gieten en Mijn zegen op uw nakomelingen. 

Toen ik járen geleden belijdenis deed, was dit de tekst waar de preek over ging. Toen heel bemoedigend. En nu nog steeds: wat een prachtige belofte voor onze kinderen!

We begonnen ons Bijbelfeest met bovenstaande tekst. Daarna zochten we nog meer teksten op die hierover gaan. Vooral Jesaja heeft hier veel over geprofeteerd. 

Dit bekende lied is gebaseerd op Jesaja 32:15 
Totdat over ons uitgegoten wordt de Geest uit de hoogte. Dan zal de woestijn tot een vruchtbaar veld worden en het vruchtbare veld zal als een woud beschouwd worden.

In hoofdstuk 43:19 en 20 staan de bekende woorden:
Zie Ik maak iets nieuws. Nu zal het ontkiemen. Zult u dat niet weten? Ja, ik zal een weg aanleggen in de woestijn, rivieren in de wildernis. De dieren van het veld zullen Mij eren – jakhalzen en struisvogels – want Ik zal water geven in de woestijn, in de wildernis rivieren, om Mijn volk, Mijn uitverkorene, te drinken te geven.

En tot slot nog psalm 107:35 
Hij maakt de woestijn tot een waterpoel, het dorre land tot waterbronnen.

Hierna keken we een filmpje over hoe de woestijn verandert na een regenbui.


Het object bij deze objectles bestond uit een droge spons. Waar is die voor gemaakt? Om schoon te maken. Lukt dat zo? Nee, hij is hard en droog. (Even geprobeerd op de wangetjes van de kinderen :)) Zo is de mens zonder God: hij is gemaakt tot eer van Hem. Maar kunnen we dat? Nee, zonder de Heilige Geest is ons hart ook hard en droog.



Toen er water op de spons werd gegoten, werd hij zacht. En konden we hem gebruiken waar hij voor bedoeld is: schoonmaken. Als de Heilige Geest in ons hart wordt uitgestort, komen we ook tot ons doel! En het mooiste: dan gaan we vrucht dragen. Voor Hem. (Galaten 5:22)


Hier is de droge woestijn veranderd in een 'vruchtbaar veld'. 
(Ik heb coctailprikkers gebruikt en daaromheen chenilledraad met bovenop een bloemetje van tissuepapier.)


Tot slot nog een foto van het knutselwerkje. 

4 reacties:

  1. Wat een mooi voorbeeld met die spons! Die ga ik onthouden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zou je de link voor het knutselwerkje willen plaatsen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Carolien, ik heb een vraag aan je n.a.v. alle gezinsmomenten die je online hebt geplaatst. Mogen wij die op een andere plek delen? Kan ik per email contact met je hebben? Wil je je emailadres delen? Alvast dank voor je reactie! Thera - w.bravenboer@ikc.nu

    BeantwoordenVerwijderen