zondag 25 mei 2014

Bijbelfeest - Hemelvaart

Vandaag hebben we alvast Hemelvaart gevierd met de kinderen. Een kort verslagje. Als intro deden we het spelletje van Nijntje. Je ziet haar niet, maar hoort haar wel. In dit verhaal gaat het ook over Iemand die je niet ziet, maar wel kunt horen...


Daarna vertelde ik het verhaal uit Handelingen 1. Ik vind het altijd een bijzonder feest, Hemelvaartsdag. Wat moet dat geweest zijn, voor de Heere Jezus, om terug te komen in de hemel. Wat een blijdschap! Hij werd als Overwinnaar binnen gehaald. Dat heb ik ook geprobeerd te benadrukken. 

Omdat de discipelen de opdracht kregen om óveral het evangelie te vertellen, had ik ook de globe erbij gepakt. Ik liet ook Noord-Korea zien. En zo kwamen we opeens op het onderwerp christenvervolging. Joas zei vol vuur: als de Heere Jezus daar is, slaat hij al die stoute soldaten dood hè. Ik heb geprobeerd uit te leggen dat de Heere ook van die soldaten houdt. Van iedereen. Maar dat Hij wel heel graag wil dat ook zij in Hem gaan geloven, van Hem gaan houden. Dan krijgen ze geen straf. Maar wij hebben net zo goed straf verdiend door onze zonden. Dat begreep hij wel. Wat een zegen dat we mogen weten dat onze straf door een Ander gedragen is...

Aan het eind kwam ik nog even terug op onze intro. Ik vroeg Wie we ook niet kunnen zien, maar toch horen. Dat wist Joas wel. Maar hóe we Jezus kunnen horen? Dat vroeg wel wat uitleg. Ik heb een tekst voorgelezen uit de Bijbel en verteld dat alle woorden van de Heere Jezus zijn opgeschreven. Zo kunnen we Zijn stem toch horen.


We hebben een leuk werkje gemaakt, wat erg tot de verbeelding sprak! Neem een plastic bekertje en beplak dit met blauw papier. Of neem een papieren blauw bekertje. Daarop plak je watten (wolken). Twee keer een figuur van de Heere Jezus kleuren en knippen. Aan elkaar plakken met een touwtje ertussen. Maak een gaatje in het bekertje, aan de onderkant. Dan plak je de figuurtjes op elkaar, met het touwtje ertussen. Touwtje door het bekertje, en trekken maar. Levi vond het erg leuk: 'waar is Jezus nou?'




De tekst die we aan gaan leren, komt uit Handelingen 1 vers 8. 
Maar u zult de kracht van de Heilige Geest ontvangen, Die over u komen zal; 
en u zult Mijn getuigen zijn.


2 reacties: